Az amerikai üdítők toplistájának élén a Coca-Cola

Ezek most a legmenőbb szénsavas üdítők Amerikában, izgalmas változás van a top 10 listán

  • Post last modified:2024. június 12.
  • Post category:gasztro

A Coca-Cola a király, ezt mindenki tudja, de milyen márkák szerepelnek még a legnépszerűbb amerikai üdítők listáján? Hosszú évtizedek után éppen most történt változás nemhogy a toplistán, hanem azon belül a dobogón is.

A kérdés már csak azért is érdekes, mert a magyarok odavannak az üdítőkért. A NielsenIQ (NIQ) piackutató adatai szerint a szénsavas üdítők magyarországi piaca a 2022. szeptember és 2023. augusztusa közötti egy évben 141 milliárd forintos volt. Mennyiségben számolva ez azt jelenti, hogy egy év alatt 504 millió liter szénsavas üdítőitalt vásároltak a magyarok. Ha az ország lakosságának egészével számolunk, akkor ez fejenként mintegy 52 litert tesz ki.

Egy átlagmagyar átlagosan hetente megiszik egy liter szénsavas üdítőt.

A hazai fogyasztók körében az az 1 literesnél nagyobb, 2 literesnél kisebb kiszerelések a legnépszerűbbek. A NIQ adatai alapján a cukormentes üdítőváltozatok már a vásárolt mennyiség 31 százalékát teszik ki, és ez az arány évek óta folyamatosan emelkedik.

És hogy mi lesz hamarosan népszerű a magyarok körében? Mint megannyi termékkategória esetében, ennek a kérdésnek a megválaszolásához is közelebb vihetnek az amerikai trendek.

A legmenőbb amerikai üdítők

Amikor valaki az Egyesült Államokban üdítőt vásárol, tíz alkalomból átlagosan kétszer egy Coke-ot vesz le a polcról. Ez derül ki a Beverage Digest üdítőipari magazin tavalyi egész éves eladási mennyiség alapján összeállított, júniusban nyilvánosságra hozott összesítéséből. A Coca-Cola egészen pontosan 19,2%-os részesedéssel bír, ráadásul úgy, hogy a magyar piacon Coca-Cola light (no meg lájtkóla) néven, szürke címkéjéről ismert Diet Coke-ot a tengerentúl külön márkaként tartják nyilván, tehát az első helyen a klasszikus Coca-Cola szerepel. A százalékos arány jól mutatja a Coke elképesztő erejét az amerikai üdítők piacán: önmagában népszerűbb, mint a két utána következő márka.

A második helyen tradicionálisan a Pepsi szerepel, vagy legalábbis szokott szerepelni. A „másik kólamárka” helyzetét a kétezres évek elején egyszer már olyannyira gyengíteni tudta a nagy konkurense, hogy a Diet Coke rövid időre megelőzte, ám a Pepsi gyorsan visszavette a második legnépszerűbb üdítő címét, amit eme rövidke epizódtól eltekintve hosszú évtizedek óta őriz. Ezúttal viszont egy másik szereplő taszította le a dobogó második fokáról, ez pedig a Dr Pepper. Az üdítő, amit a versenytársak egymáséhoz hasonló kólássága helyett 23 különböző íz keverékeként állítanak elő.

A Keurig Dr Pepper nevű vállalat által gyártott üdítő régóta az amerikai mindennapok része, de sosem volt még ennyire népszerű. Most 8,34%-on áll az amerikai piacon. A The Wall Street Journal üzleti napilapnak Andrew Springate, a Keurig Dr Pepper marketingvezetője úgy nyilatkozott, hosszú évek konzisztens és kitartó marketingtevékenysége térült most meg, ennek köszönhetően küzdötte fel magát a Dr Pepper márka húsz év alatt az ötödik helyről a másodikra.

A texasi vállalat az utóbbi időben jól ragadta meg a TikTok eszközeit. Azt nem garantáljuk, hogy a legfinomabb, de a legjobb példaként említjük a Dr Pepper TikTok-csatornájára felkerült mindössze félperces videót, ami egyszerű receptet közöl: az üdítő mellé ne csak jég, hanem savanyú uborka is kerüljön a pohárba. (Ezt nem a Dr Peppernél találták ki, viszont a cég ügyesen figyelt fel az ízvilágáért rajongó TikTok-felhasználók köréből indított trendre, és hangosította fel annak erejét egy saját verzió készítésével.) A videóra gyorsan rákapott a TikTok közössége (és algoritmusa), a megtekintésszám nem túl hosszú idő alatt ugrott többmilliósra.

A USA Today napilap idézi egy hozzászóló véleményét: „Y’all are my addiction. I love you, Dr Pepper. Please marry me.”, azaz „Te vagy minden függőségem. Szeretlek, Dr Pepper, vegyél feleségül”.

@drpepper

shoutout to @Mississippi Memaw for the inspo 🥒🥤

♬ original sound – Dr Pepper

A Pepsi így dobogó harmadik helyére került, nem sokkal lemaradva: 8,31%-os a részesedése az amerikai üdítők piacán.

Fontos megjegyezni, hogy ha összeadjuk a márkák hagyományos és cukormentes üdítőinek népszerűségét, akkor a Coca-Cola után még mindig a Pepsi a második legnépszerűbb amerikai üdítő.

[Az üdítők mellé némi alkohol is jöhet? Íme a 10 legjobb cseh söröző Magyarországon.]

Top 10 szénsavas üdítő az USA-ban

  1. Coke
  2. Dr Pepper
  3. Pepsi
  4. Sprite
  5. Diet Coke
  6. Mountain Dew
  7. Coke Zero
  8. Diet Pepsi
  9. Fanta
  10. Canada Dry Ginger Ale
A legnépszerűbb amerikai üdítők piaci részesedése az USA-ban 1995 és 2023 között.
A legnépszerűbb amerikai üdítők piaci részesedése az USA-ban 1995 és 2023 között. (Grafika: CarbonFinance)

Amerikai szénsavas üdítők márkaismertsége

Persze könnyebb úgy eladni az üdítőt, ha a boltba betévedő vásárló számára ismerősen cseng a neve. A Statista arról közölt adatokat, hogy a 18 és 64 év közt amerikai felnőttek körében hogyan is néz ki az egyes üdítőitalok márkaismertsége. És hát egyáltalán nem arról van szó, hogy a legnagyobbakat mindenki ismeri: a Dr Pepper például úgy tudott tavaly második helyre kerülni az értékesítési volumen szerinti toplistán, hogy százból nyolcan még nem hallottak róla, vagy legalábbis nem tudják felidézni, mi is az a Dr Pepper.

ÜdítőmárkaMárkaismertség
Coca-Cola95%
Pepsi95%
Sprite94%
7UP93%
Mountain Dew93%
Dr Pepper92%
Fanta92%
Sunkist89%
Canada Dry87%
A&W86%
Welch’s86%
Sierra Mist85%
Shweppes73%
Simply58%
Bai51%

A Coca-Cola története

A Coca-Cola története 1886-ban kezdődött az Egyesült Államokban, amikor John Stith Pemberton atlantai gyógyszerész kifejlesztett egy szirupot, amely később a világ egyik legismertebb italává vált.

Pemberton eredeti célja egy olyan ital megalkotása volt, amely enyhíti a fejfájást és a kimerültséget. Az ital első változata kokacserje leveleiből és kóladióból készült, innen ered a neve is.

Pemberton elvitte a szirupot az atlantai Jacob’s Pharmacy gyógyszertárba, ahol azt szódavízzel keverték és poharanként öt centért árulták. Az ital nevét és logóját Frank M. Robinson, Pemberton könyvelője javasolta és tervezte, a mai napig ismert kalligrafikus betűtípussal.

A Coca-Cola amerikai üdítő egyik első hirdetése 1890-ből.
A Coca-Cola amerikai üdítő egyik első hirdetése 1890-ből.

Pemberton sajnos nem élhette meg találmányának sikerét, mert 1888-ban elhunyt. Azonban az ital receptjét eladta Asa Griggs Candler gyógyszerésznek, aki felismerte az ital piaci lehetőségeit és elkezdte kiterjeszteni az értékesítést. Candler marketingzseni volt, és agresszív reklámkampányokat indított, amelyek segítettek a Coca-Colának gyorsan elterjedni az Egyesült Államokban.

A terjeszkedés a legnépszerűbb amerikai üdítők közé repítette az italt. 1900-ra a Coca-Cola már több mint 4000 helyen volt elérhető az Egyesült Államokban. 1899-ben Candler eladta a Coca-Cola palackozási jogait két vállalkozónak, akik elindították a palackozóipar forradalmát. A palackozott Coca-Cola lehetővé tette, hogy az ital eljusson a vidéki területekre is, ahol a szódakészítők nem voltak elérhetők.

Az első világháború után a Coca-Cola nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, és az 1920-as évek végére már 44 országban volt jelen. A második világháború alatt Robert W. Woodruff, a cég elnöke ígéretet tett, hogy minden amerikai katonának, bárhol is legyen a világon, 5 centért biztosítja a Coca-Colát. Ennek köszönhetően a cég hatalmas népszerűségre tett szert, és az ital a háború után is megmaradt a katonaság által preferált italként, ami tovább növelte a márka nemzetközi jelenlétét.

Ahogy az a marketing is, mely által a Coca-Cola nemcsak a legnépszerűbb amerikai üdítő, hanem gyakran a marketing tankönyvi példája is. A vállalat marketingje mindig is kiemelkedő volt. Az 1931-ben bevezetett Santa Claus (Mikulás) kampány, amely Haddon Sundblom festményeire épült, meghatározóvá vált a karácsonyi szezonban. A Coca-Cola vörös ruhás Mikulása ikonikus alak lett, és a cég marketingkampányai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a Coca-Cola a világ egyik legismertebb márkájává vált.

Az 1971-es „I’d Like to Buy the World a Coke” kampány egy másik mérföldkő volt, amely a világbékét és az egységet hirdette, és a reklámban szereplő dal is nagy sikert aratott.

A Coca-Cola története során több változtatást és innovációt vezetett be. 1985-ben bevezették a New Coke nevű új receptet, amely azonban nem vált be, és a negatív fogyasztói reakciók miatt a cég gyorsan visszatért az eredeti formulához, Coca-Cola Classic néven.

A vállalat folyamatosan bővítette termékkínálatát is, hogy megfeleljen a változó fogyasztói igényeknek. Bevezettek különféle ízesített változatokat, mint például a Cherry Coke, valamint diétás változatokat, mint a Diet Coke (egyes piacokon, például Magyarországon is: light) és később a Coca-Cola Zero.

A vállalat a 21. században egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre. A cég elindította a „World Without Waste” kezdeményezést, amelynek célja, hogy 2030-ra minden egyes eladott üveg vagy doboz után egyet újrahasznosítsanak. Emellett törekednek arra, hogy csökkentsék a vízfogyasztást és növeljék a megújuló energiaforrások használatát a gyártási folyamatok során.

A Coca-Cola több mint egy ital; az amerikai kultúra része és globális ikon. Az egyszerű gyógyszerészeti találmányból indulva a világ egyik legnagyobb és legismertebb márkájává vált, és magasan a legnépszerűbb amerikai üdítő, sőt a világ legnépszerűbb üdítőmárkája. Az elmúlt több mint egy évszázad során a Coca-Cola folyamatosan alkalmazkodott a változó piaci körülményekhez, és újításai révén megőrizte vezető szerepét az üdítőital-iparban.

A legnépszerűbb amerikai üdítő Coca-Cola ikonikus üvegjei
A legnépszerűbb amerikai üdítő Coca-Cola ikonikus üvegjei

A Pepsi története

A Pepsi története 1893-ban kezdődött, amikor Caleb Bradham, egy észak-karolinai gyógyszerész, megalkotta az ital elődjét, amelyet akkor még Brad’s Drink néven ismertek. Bradham célja az volt, hogy egy ízletes és egészséges italt hozzon létre, amely segíti az emésztést és energiát ad. Az ital fő összetevői között szerepelt a cukor, víz, karamell, citromolaj, szerecsendió, és más természetes aromák.

1898-ban Bradham átnevezte italát Pepsi-Colára, amely a pepszin nevű emésztőenzim és a kóladió növény után kapta nevét – azzal együtt, hogy az ital valójában nem tartalmazott pepszint. 1902-ben Bradham bejegyezte a Pepsi-Cola Companyt és a termék népszerűsége gyorsan nőtt, köszönhetően az aktív reklámozásnak és marketingnek.

1903-ban Bradham a konyhájából egy raktárépületbe költöztette a termelést, és még ebben az évben több mint 30 gallon Pepsi-Colát adott el. A vállalat fejlődése tovább folytatódott, és 1904-ben már több mint 72 ezer liter italt adtak el.

Az első világháború idején a cukor ára drasztikusan megemelkedett, ami nagy kihívás elé állította a Pepsi-Cola Companyt. Bradham kénytelen volt magas áron cukrot vásárolni, abban a reményben, hogy az árak tovább nőnek majd, de végül ez a döntés a cég csődjéhez vezetett 1923-ban.

A Pepsi-Cola Company vagyona többször is gazdát cserélt a következő években, de a vállalat igazán csak akkor talált új lendületre, amikor Charles Guth, a Loft Inc. édességgyártó vállalat vezetője megszerezte a márkát 1931-ben. Guth átalakította és modernizálta a Pepsi-Cola termelését és marketingjét, ami hozzájárult a cég újjáéledéséhez.

1936-ban, a nagy gazdasági világválság idején, a Pepsi egyik legfontosabb lépése volt a 12 unciás (kb. 355 ml) üveg bevezetése, amelyet ugyanazon az áron kínáltak, mint a konkurens Coca-Cola 6 unciás (kb. 177 ml) üvegét. Ez az árstratégia hatalmas sikert hozott, és a Pepsi népszerűsége gyorsan nőtt, különösen a kevésbé tehetős fogyasztók körében.

A második világháború idején a Pepsi-Cola tovább terjeszkedett és stabilizálta piaci pozícióját. A háború után a cég nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, és az 1950-es évek végére már 20 országban volt jelen.

Verseny a Coca-Colával

A Pepsi és a Coca-Cola közötti verseny a ’60-as és ’70-es években éleződött ki igazán. A Pepsi innovatív marketingkampányokat indított, amelyek különösen a fiatalabb generációkat célozták meg. Az 1963-ban indított Pepsi Generation-kampány volt az egyik első példa arra, hogy a cég közvetlenül a fiatalokat célozza meg. Ez a stratégia hozzájárult a Pepsi piaci részesedésének növekedéséhez.

A ’70-es években a Pepsi Challenge-kampány hatalmas sikert aratott, amely vakteszt során arra kérték a fogyasztókat, hogy hasonlítsák össze a Pepsi és a Coca-Cola ízét. Az eredmények szerint a többség a Pepsi ízét részesítette előnyben, ami tovább erősítette a márka piaci pozícióját.

Magyarországon nemhogy legendássá, hanem a popkultúra részévé vált a „Szia, Kata vagyok. Van még egy Pepsid?” szövegű reklám, ami egyúttal Dobó Kata színésznő ismertségét is megalapozta.

A Pepsi 1960-as években vezette be a csökkentett energiatartalmú Diet Pepsit, amely gyorsan népszerűvé vált a fogyókúrázók és az egészségtudatos fogyasztók körében. Az 1990-es években piacra dobott Pepsi Maxet, amely cukormentes alternatívát kínált a fogyasztóknak, ugyanakkor megőrizte az eredeti Pepsi ízvilágát. Emellett a cég több új ízt és változatot is piacra dobott, mint például a Pepsi Twist (citrom ízesítésű) és a Pepsi Blue (áfonya ízesítésű).

A Pepsi folyamatosan bővítette globális jelenlétét és több jelentős akvizíciót hajtott végre. A cég 1965-ben egyesült a Frito-Lay vállalattal, így létrehozva a PepsiCo-t, amely ma már a világ egyik legnagyobb élelmiszer- és italgyártó vállalata. A PepsiCo az évek során számos más márkát is felvásárolt, mint például a Tropicana (gyümölcslevek), a Quaker Oats (reggeliző termékek), és a Gatorade (sportitalok). Ezek az akvizíciók hozzájárultak a cég termékválasztékának és piaci részesedésének növekedéséhez.

A PepsiCo jelenleg is futó, Performance with Purpose nevű kezdeményezésének célja, hogy javítsa a termékek táplálkozási profilját, csökkentse a környezeti hatásokat, és támogassa a közösségeket, ahol működik. A PepsiCo törekszik arra is, hogy csökkentse a műanyag felhasználását és növelje az újrahasznosított anyagok arányát csomagolásaiban.

A Dr Pepper története

A Dr Pepper története 1885-ben kezdődött a texasi Waco városában, amikor Charles Alderton gyógyszerész megalkotta az italt. Alderton, aki a Morrison’s Old Corner Drug Store-ban dolgozott, észrevette, hogy az ügyfelek élvezik a különféle ízesített szódák illatát, és úgy döntött, hogy kifejleszt egy saját, egyedi ízt. Az eredmény az az üdítő lett, amelyet ma Dr Pepper néven ismerünk.

Alderton kezdetben az üzlet tulajdonosának, Wade Morrisonnak adta az italt, aki először árusította azt a gyógyszertár szódaszökőkútjában. A helyi vásárlók gyorsan megszerették az újdonságot, és az ital népszerűsége egyre nőtt. Morrison, aki korábban Virginiában élt, állítólag egy régi barátja, Dr. Charles T. Pepper tiszteletére választotta az italnak a Dr Pepper nevet. Ám ez inkább anekdota, mintsem történelmi tény: a Dr Pepper nevének eredete nem teljesen tisztázott. Ám nem csak ezt fedi homály: a Dr Pepper egyedisége abban rejlik, hogy az ital 23 különböző ízesítőt tartalmaz, amelyek pontos összetétele a mai napig titokban maradt. Az ital nem tartalmaz koffeint, ami szintén megkülönbözteti sok más szénsavas üdítőtől.

Az ital sikerét látva Alderton és Morrison úgy döntöttek, hogy nagyobb léptékekben is árusítják a Dr Peppert. 1891-ben megalapították a Artesian Mfg. & Bottling Companyt, amely később Dr Pepper Company néven vált ismertté. Az ital népszerűsége gyorsan terjedt Texasban és az Egyesült Államok más részein is.

Az üdítő az 1904-es St. Louis-i Világkiállításon debütált a szélesebb közönség előtt. Az eseményen bemutatott ital óriási sikert aratott, és a látogatók, akik az Egyesült Államok minden részéről érkeztek, hazaérve is keresni kezdték az italt. Ez jelentős mértékben hozzájárult a Dr Pepper országos ismertségéhez és elterjedéséhez.

Az 1920-as és 1930-as években a Dr Pepper Company tovább növekedett és erősítette piaci pozícióját. Az 1930-as években bevezették a „10-2-4” kampányt, amely arra utalt, hogy az emberek energiaszintje gyakran csökken reggel 10-kor, délután 2-kor és délután 4-kor, így ezeken az időpontokon egy Dr Pepper fogyasztása felfrissülést biztosíthat.

Dr Pepper

A második világháború után a Dr Pepper tovább folytatta terjeszkedését és új piacok meghódítását. Az 1950-es és 1960-as években a cég különféle marketingkampányokat indított, amelyek célja az volt, hogy az italt a fiatalabb generációk körében tegyék népszerűbbé. Az 1970-es években például a „Be a Pepper” kampány jelentős sikert aratott, amely arra ösztönözte az embereket, hogy „Pepperré” váljanak, vagyis élvezzék a Dr Pepper frissítő ízét.

1962-ben a Dr Pepper megváltoztatta a receptjét és eltávolította a nátrium-benzoátot, egy tartósítószert, hogy megfeleljen a változó fogyasztói igényeknek és szabályozásoknak. Ez a változtatás segített az italnak, hogy továbbra is népszerű és versenyképes maradjon a piacon.

A Dr Pepper történetében több jelentős egyesülés és akvizíció is történt. Az 1980-as években a Dr Pepper egyesült a Seven-Up Companyval, hogy létrehozza a Dr Pepper/Seven Up, Inc.-t. Ez az egyesülés segített a cégnek, hogy még nagyobb piaci részesedést érjen el és erősítse pozícióját az üdítőital-iparban. 2008-ban a Dr Pepper Snapple Group, Inc. néven vált ismertté, miután egyesült a Cadbury Schweppes Americas Beverages-szel.

A Dr Pepper nemzetközi terjeszkedése az évek során egyre jelentősebbé vált. Ma már számos országban elérhető, és világszerte hűséges rajongótáborral rendelkezik. A cég folyamatosan keresi az új piacokat és lehetőségeket, hogy tovább növelje globális jelenlétét. A Dr Pepper Snapple Group, amely most a Keurig Dr Pepper Inc. része, nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és a társadalmi felelősségvállalásra. A cég elkötelezett amellett, hogy csökkentse környezeti lábnyomát, javítsa az energiahatékonyságot és támogassa a helyi közösségeket.