Náray Tamás könyvei

Náray Tamás könyvei: a 10 legjobb, sorrendben

  • Post last modified:2024. június 04.
  • Post category:könyvek

Náray Tamás könyvei már egy kisebb polcot megtöltenek. A népszerű magyar divattervező első regénye, Az utolsó reggel Párizsban váratlan sikere után fordult egyértelműen az írás felé. Nem mellékesen: azóta festőként is sikeres.

Az 1959-ben, Pásztón született Náray Tamás életét egyértelműen meghatározta, hogy tanulmányait a Külkereskedelmi Főiskola francia-német szakán kezdte. Később közgazdászként és ipari formatervezőként is diplomát szerzett. Utóbbi képzését lezáró diplomamunkájának köszönheti azt a franciaországi ösztöndíjat, melynek köszönhetően 1986-tól 1989-ig Párizsban tanulhatott divattervezésről. Első szalonját 2000-ben nyitotta meg Budapesten, az Ybl-palotában. Azóta több film jelmeztervezője, tévéműsorok stylistja, de tehetségkutatók zsűritagjaként is látni lehet.

Tucatnyi könyv szerzője, a kötetek rendre a sikerlisták élmezőnyébe jutnak. Mi most a Moly könyves közösségi oldal felhasználóinak értékeléseinek összesítése alapján mutatjuk Náray Tamás könyvei közül a legnépszerűbbeket. A címek után százalékos formájában az olvasók értékelése szerepel.

Náray Tamás könyvei mellett fest is – íme Köztünk élnek? című vászonnyomata.
Náray Tamás könyvei mellett fest is. Íme Köztünk élnek? című vászonnyomata.

Náray Tamás könyvei népszerűség szerint

1. Utolsó ​reggeli Párizsban – Kedvenc francia süteményreceptjeim (93%)

Náray Tamás könyvei közül egy receptkönyv a legjobb?! Nos, az olvasói értékelések szerint mindenképp. Az író, aki a divatszalonokban és a konyhában egyaránt otthonosan mozog, első szakácskönyvében megmutatja milyenek a hamisítatlan francia sütemények. De hogyan lehet az haute cuisine-t és az haute couture-t egy könyvben említeni? Franciás könnyedséggel. Míg a sikkes nyári almás pite, az elegáns csokoládékrémes királyi Charlotte vagy a stílusos gesztenye- és vaníliakrémes Bourbontorta receptjét olvasgatjuk, és az ínycsiklandó fotókban gyönyörködünk, a szerző, Az utolsó reggel Párizsban című kötetének részleteiből izgalmas ízelítőt kapunk abból is, milyen a világhírű francia divat világa. A közel 50 francia édességhez bónuszként jár három recept Náray Tamás magyar kedvencei közül is. Vigyázat: az édesség és az olvasás függőséget okoz!

2. Zarah ​öröksége (90%)

Zarah ​és családjának története ott folytatódik, ahol az első kötetben abbamaradt: Carla, az asszony nemrég megtalált unokája épp egy titkos küldetésre indul Dél-Amerikába a hódolójával, Yaakovval, hogy felkutassák a másik elveszett unokát, és kiderítsék, hogyan keveredhetett egy országhatárokon átívelő, szövevényes bűntény kellős közepébe. Az ikerlányok találkozása azonban távolról sem úgy sikerül, ahogy azt eltervezték, ez pedig olyan események lavináját indítja be, mely alapjaiban változtatja meg a család összes tagjának életét – s arra is rákényszeríti őket, hogy mindent felülvizsgáljanak, amit magukról, egymásról, bűnről és bűnhődésről, szeretetről és gyűlöletről korábban gondoltak.

Náray Tamás regényének folytatása épp olyan mozgalmas és szerteágazó, mint Zarah családja: hol szerelmi történet, hol izgalmas thriller, hol a II. világháború kimondatlan titkainak nyomába eredő történelmi regény. Leginkább azonban egy fordulatos családtörténetbe csomagolt elmélkedés arról, mennyire kiszámíthatatlan és törékeny kincs az emberi élet.

3. Zarah ​álma (89%)

Náray Tamás könyvei közül ez a Zarah-trilógia (Zarah, Zarah öröksége) befejező kötete.

„Nem az az ember lesz boldog, aki szerencsés, vagy a sorsa kegyes volt hozzá, hanem az, aki az életében egyikre sem szorult rá.” Arvin és Leonard, Carla és Andy fiai szépen cseperednek. Zarah-t felkavaró álmok gyötrik, melyek egyrészt különös egyezést mutatnak a valósággal, másrészt egy párhuzamos valóság körvonalai rajzolódnak ki belőlük… Lewinson tábornok meglepő nyomokra bukkan Andy halotti bizonyítványának felkutatása közben. A főhőssel közösen felgöngyölített szálak egy olyan házaspárhoz vezetnek, akik nem rendelkeznek semmiféle múlttal. Egy vidámnak induló gibraltári hajókiránduláson azonban ennél is váratlanabb események történnek. Ezek pedig olyan lavinát indítanak el, ami alapjaiban változtatja meg a család életét.

[Julia Quinn könyvei: a 10 legjobb – a Bridgerton család és más izgalmas romantikus könyvek]

4. A ​végzet (89%)

Náray Tamás Barbara című történelmi családregénysorozatának első része. Egy száz évvel ezelőtt kezdődő történet, amely ma is égető aktualitással beszél a végzetről, a háború kegyetlenségéről és a túlélésről

Barbara idilli gyermekkorának az 1920-ban kirobbanó lengyel-szovjet háború vet véget. A kislánynak hamar meg kell tanulnia alkalmazkodni az élet váratlan nehézségeihez, és szembenézni az elkövetkező évek olykor fájdalmas eseményeivel és veszteségeivel. Családja életben maradt tagjai segítségével országhatárokon átívelő menekülés vár rá, s amikor végre úgy tűnhet, hogy mindnyájan szerető gondoskodásra lelnek, a végzet újabb kihívások és próbatételek elé állítja őket. Azonban mégsem adják fel. Összekapaszkodva merítenek egymásból erőt, mert elszántan hiszik, hogy a sorsukat nem a külső körülmények, hanem a saját tetteik alakítják…

5. Az ​utolsó reggel Párizsban I-II. (88%)

Náray Tamás könyvei közül az első: Az utolsó reggel Párizsban I-II.

Náray Tamás könyvei között igazi ékkő. Az utolsó reggel Párizsban az író első regénye, melynek sikere ráébresztette őt, milyen igény is van a magyar olvasókban arra, amit és ahogyan csak ő tud.

Milyen ​hosszú az út a szocialista Magyarország szürkeségéből Párizsba, a fény és a divat városába? És vajon lehetséges-e, érdemes-e visszafelé is megtenni ezt az utat? Hogyan lesz egy furcsa, akaratos kisfiúból egy nemzetközileg jegyzett divatmárka tervezője, és hogyan tudja megtartani és megvalósítani sajátos személyiségét egy olyan rendszerben, ahol a konformizmus és az igazodás fontosabb és jövedelmezőbb, mint az egyéniség és a kreativitás?

Az itthon és külföldön egyaránt híres és elismert divattervező, Náray Tamás önéletrajzi ihletésű regényének első részében ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat főhőse, Dárnay Dávid történetén keresztül. Megismerjük a főhős nem mindennapi családtagjainak sorsát és személyiségét, Dávid gyermekkorát, első szerelmeit és első tapogatózásait is a művészet irányába, melyhez aztán csak jóval később, váratlan fordulatok és szerencsés véletlenek után sikerül visszatérnie, míg végül rátalál igazi hivatására és küldetésére. De Párizs csupán a kezdet, ahol egy még nagyobb, még izgalmasabb történet veszi kezdetét… Náray Tamás könyve egyszerre lenyűgöző karriertörténet, fejlődési regény és egy különleges család különleges gyermekének portréja, aki a legkilátástalanabbnak tűnő helyzetekben is mindig mert és tudott önmaga lenni.

6. A ​találkozás (87%)

Egy család, amelyet a szeretet tart össze. Egy évszázad, amely számtalan embert próbáló eseményt tartogat. Sorsok, amelyeket sokszor a végzetszerű találkozások alakítanak…

Miközben a történelem fellegei egyre gyülekeznek, és mind több a baljós előjel a harmincas évek Európájában, az emberek ugyanúgy szeretnek, félnek, féltenek, vágynak és tanulnak, élik olykor bonyolult, olykor megejtően egyszerű életüket, mint máskor. Az első kötetben megismert Barbara gyönyörű felnőtt lánnyá cseperedik, fényes jövő áll előtte, és találkozik egy igen megnyerő fiatalemberrel is. Szerető közege fészekként öleli körül, ám a sors bőven tartogat még számára és családja számára megpróbáltatásokat. Náray Tamás fordulatos és sodró lendületű családregénye egyszerre fest lenyűgöző tablót a viharos huszadik századról és az emberi lélek végtelen bonyolultságáról, valamint arról, hogy a véletlen találkozások miképpen alakíthatják az élet fonalát…

7. Viva ​España! – Kedvenc spanyol süteményreceptjeim (86%)

Mit ​ér a lagúnakék tenger, a homokos part és a napfény tojáshabos citromtorta nélkül? Így kezdődik Náray Tamás kalandja a spanyol sütemények világában. Kitartó keresése elnyeri méltó jutalmát, nemcsak azt a bizonyos tojáshabos citromtortát találja meg, hanem ennek a könyvnek a kedvéért még a receptjét is sikerül megszereznie.

Náray Tamás könyvei tárházában ez a második receptes kötet. Első szakácskönyvéből a francia süteményeket ismerhettük meg, ezúttal pedig a szerző kalauzolásá­val Spanyolország nevezetes tartományait járjuk be a spanyol cukrászat szemszögéből. Megismerjük az ínycsiklandó sütemények nagyszerűsé­gének titkát, ami az egyszerűségükben és könnyedségükben rejlik. A napsütötte mediterrán vidék bőségesen ontja gyümölcseit, amiből vál­tozatos, fantáziadús torták, pohárkrémek, desszertek készülnek, a málnás sajtszuflétól a narancsos kuglófon és a sárgadinnyés pitén keresz­tül elérhetünk a Sierra Nevada csúcsaiig.

Ebben a kötetben közel 60 mesés, étvágygerjesztő fotókkal illusztrált tökéletes receptet kapunk, ráadásul a szerző azokra is gondolt, akik nem ehetnek meg mindent…

8. Volt ​egyszer egy varrodám (86%)

Az utolsó reggel Párizsban egy lenyűgöző karriertörténet és fordulatos életút bevezetése volt. A Volt egyszer egy varrodám bizonyos értelemben annak folytatása, de azok számára is hiánytalanul élvezetes olvasmány, akik nem ismerik az előzménytörténetet. A „valóságos regény” ez esetben is merítkezik a neves divattervező saját emlékeiből – ettől megkapóan közeli és olykor szemérmetlenül szókimondó –, ugyanakkor a szerző bátran él a fantázia szabadságának lehetőségével, hogy olvasói minél önfeledtebben merülhessenek el ennek az ízig-vérig XXI. századi mesének a kelmékben és kellemetlenségekben, izgalmakban és indulatokban, érzelmi magaslatokban és erkölcsi lejtmenetekben bővelkedő miliőjében. A kérdés továbbra is az: „Meddig érdemes kompromisszumok nélkül harcolni önmagunkért, és hogyha egy ponton túl már lehetetlen, akkor hogyan menekülhetünk a hitünket és a tartásunkat megőrizve ebből a lehetetlenségből?”

9. Zarah (86%)

Zarah Winter szerető családba, fényűző körülmények és csodás műkincsek közé született, s egy tökéletes világban ennek megfelelő élet is várt volna rá. Ám hamar meg kell tanulnia, hogy az 1930-as évek Németországában mindennek épp az ellenkezője igaz. De hiába veszik el tőle a családját, az otthonát, a hazáját, sőt még a nevét is, Zarah mindvégig kitart. A legreménytelenebb helyzetekben is hű marad önmagához és szerettei emlékéhez, akikkel élete végén egy különös véletlen közelebb hozza őket egymáshoz, mint Zarah valaha is remélte volna.

Náray Tamás új regénye egy történelmi korszakokon, generációkon és országhatárokon átívelő, mozgalmas családtörténet, mely egy kivételes asszony sorsán keresztül mesél a huszadik századról, szerelemről, árulásról, sikerekről, kudarcokról és a boldogság áráról, amelyet így vagy úgy, de mindenkinek meg kell fizetnie.

10. Anyám szerint (85%)

Kicsoda ​valójában Náray Tamás? Itthon és külföldön elismert divattervező, festőművész, író, Spanyolországban élő világpolgár vagy debreceni lokálpatrióta? Netán mindez egy személyben? Erre a kérdésre ad választ a szerző legújabb és talán legszemélyesebb, legszókimondóbb kötete, amelyben egy csokorba gyűjtve adja közre életének személyiségformáló eseményeit, a családi legendárium történeteit. A sodró lendületű írásokból ugyanakkor egyfajta korrajz is kirajzolódik a szocializmus és a rendszerváltás korának tipikus karaktereivel, amelyben tükröződik a szerző tágabb és szűkebb családjának sorsa. Igazán sokszínű könyvet tart kezében az olvasó, de mindegyik történetben megjelenik az a több generáció élettapasztalatait bölcsességbe sűrítő személy, akinek Náray Tamás talán a legtöbbet köszönheti: az édesanyja. Vallomás a fiúi szeretetről – nem csak szülőknek.

Náray Tamás könyvei: Anyám szerint

Náray Tamás könyvei sorrendben megjelenés szerint

  • Az ​utolsó reggel Párizsban I-II. (Valóságos regény 1.) [2014]
  • Zarah (Zarah 1.) [2017]
  • Zarah ​öröksége (Zarah 2.) [2018]
  • Zarah ​álma (Zarah 3.) [2019]
  • Utolsó ​reggeli Párizsban – Kedvenc francia süteményreceptjeim [2020]
  • Volt ​egyszer egy varrodám (Valóságos regény 2.) [2021]
  • Viva ​España! – Kedvenc spanyol süteményreceptjeim [2021]
  • Anyám szerint [2022]
  • A ​trilógia ízei – Zarah Winter kedvenc süteményreceptjei [2022]
  • A végzet (Barbara 1.) [2023]
  • A találkozás (Barbara 2.) [2023]
  • Az esély (Barbara 3.) [2024]

[Ha Náray Tamás könyvei mellett más íróktól is olvasnál: könyvek itt.]

Náray Tamás legjobb mondatai Friderikusz Sándor interjújából

A divattervezőként is befutott Náray Tamás könyvei révén még inkább reflektorfénybe került, az utóbbi évekbe több fontos interjú készült vele. Ezek közül kiemelkedik Friderikusz Sándor interjúja, ami a Friderikusz Podcast YouTube-csatornáján egymillió megtekintésen is túl van. Ebből mutatjuk a legfontosabb részleteket, majd utána a teljes anyagot – érdemes megnézni a másfélórás beszélgetést.

Amikor 24 óra leforgása alatt leszel senki

Mondjuk például itthon azért a nevemre sok ajtó kinyílt, egyszerűsödtek a dolgok. Nem követtem el semmi rosszat vagy törvénytelenséget, de azért sok minden egyszerűbb volt. És ott, amikor odamész, és ugye elmész a rendőrségre, hogy akkor kiváltod az autonómodat vagy a NIA-számodat, amit adnak, egy ilyen kis kártyát, és akkor egy név vagy meg egy sorszám. Szóval azt nekem ismert emberként átélni, hogy 24 óra leforgása alatt leszel senki, az egy nagy tanulság. Nem esett rosszul, hanem beigazolva láttam a saját jelentéktelenségemet.

Az állampolgárok osztályozásáról

Azt nagyon helytelennek tartom, hogyha az állampolgárok között osztályozás van. És amikor az alaptörvénynek az első formája megjelent, akkor én ebből azt éreztem ki, hogy vannak első osztályú, meg másodosztályú állampolgárok. Azok, akik a többséghez tartoznak, meg azok, akik a kisebbséghez. Ez egy nagyon veszélyes játék, ez egy nagyon-nagyon rossz és bántó irány, és én úgy éreztem, hogy én nem szeretnék olyan közegben élni, ahol én bármi miatt is – egyszerűen nem szeretnék kitérni, mert ahogy szoktam mondani, a magánéletemet élni szeretem és nem megosztani –, de én nem szeretném azt érezni, hogy én mindazzal, ami mögöttem áll, ötven éves koromra én egy másodosztályú ember vagyok. Én nem szeretnék ilyen közegben élni.

Arról, miért döntött Magyarország elhagyása mellett

Persze van nagyon sok elismerő, nagyon sok dicsérő komment, meg méltatják a tudásomat, meg az intelligenciámat, meg a nem tudom én miket. Na, de hát van itt aztán mindenféle a buzizástól kezdve az öregasszonyon keresztül a nem tudom mi… Egy rétege a társadalomnak még mindig ezen a szinten jár. És ugyanez vonatkozik a színes bőrűekre, mindenhol megy a szalonzsidózás… Nekem ez nem szimpatikus, sajnálom, és nem kérek a véleményemért elnézést, csak azért, mert ez valakinek nem tetszik. Kérjen ő elnézést a saját véleményéért. Ne énnekem kelljen azért magyarázkodnom, mert én egy olyan közegben nem érzem jól magam, ahol ilyen típusú dolgok napi szinten, a társadalom egy jelentős szegmensében jelen vannak.

Arról, hogy kinek honnan van pénze

A pénzem az jó, amit befizetek sok tíz-húsz millió forint adót, nyereségadót, személyi jövedelemadót, anyám kínját, satöbbit, az mind kell, de közben meg a törvényben másodosztályú állampolgár vagyok? Hát álljon már meg a nászmenet egy fél percre! Hát hogy van ez? És azon túlmenően, hát elnézést kérek, én a saját jogomon csinálom a vállalkozásomat. Őt meg megválasztották. Aki nem érzi a különbséget a két dolog között, azt mélységesen tudom sajnálni, de ne tőlem várja a magyarázatot, mert azt a gyógypedagógiai intézetbe kell utalni, ha valaki nem érzi, hogy mi a különbség egy vállalkozó, meg egy megválasztott tisztségviselő között. Hát jó részük már magának se köszön. És túlszereplik magukat, de mindenki. Hát mi a fenének szerepelnek állandóan? Ott vannak mindenhol.

A magyarországi közbeszédről

Két dolog nagyon zavart egy idő múlva, ami itthon körülvett: az egyik a közeg, a másik meg a stílus. A magabiztos bunkók kezdtek el nagyon zavarni, és az, amilyen stílusban elkezdtek egymással az emberek kommunikálni. Engem nagyon zavart az állandó kritizálás, az állandó beszólogatás, az állandó lekezelés, az állandó odamondogatás.

Náray Tamás fontos mondatai a HVG interjújából

A HVG 2018-ban készített interjút vele, a hazai és a nemzetközi divatvilágban is jegyzett „öltözködéstervezőről”, ahogy Náray Tamás önmagát nevezi. A beszélgetésben többek között előkerült a fogalomzavar, az értéktévesztés és a közízlés devalválódása.

Az igényességről és igénytelenségről

Az első hibát akkor követtem el, amikor 1990-ben hazajöttem Párizsból. Arra számítottam, hogy az ország szellemileg fejlődik, ami meghozta volna az anyagi fejlődést is. Hozzáteszem, nekem nem lehetett okom panaszra, nem lettem gazdag, de jól megéltem a divatból, örömöt jelentett, presztízst hozott számomra. A mai eszemmel viszont Párizsban maradtam volna, mert itthon csak akkor lehet előrelépni, fejlődni, ha elvonatkoztatsz a környezetedtől. És ez az absztrakció nem lehet a létezés alapformája. Itthon meg kell gondolnod, hogy kimondod-e, egy kövér ne vegyen fel szűk ruhát, vagy hogy Magyarországon nem olvasottak az emberek, nem beszélnek elegen idegen nyelvet. Erre rögtön azt mondják, hogy egy hülye köcsög vagy, elitista. Az átlagember nem a tényekre reagál, hanem a személyedre. Így a mondanivaló elsikkad.

A festésről

Eredetileg képzőművész akartam lenni, csak aztán eltérített a divat. Sokaktól hallom vissza, hogy a lelkükre hatnak a képeim. Fogalmam sincs arról, hogy mit érzek, amikor festek, mert egyszerűen nem tudok magamról. Kegyelmi állapot, szimbiotikus együttlét van a vászon és köztem. Amikor festek, csak a biológiai funkcióimat végzem automatikusan, semmi egyébről nem tudok.

A megkülönböztetésről

Semmiben nem tűröm a megkülönböztetést, legyen szó vallásról, nemi hovatartozásról, férfi-nő, gyerek-tanár viszonyról. Az intellektusomból adódóan ki tudom védeni ezeket a helyzeteket, mosolygok rajtuk. De van az a pillanat, amikortól már nem lehet mosolyogni. Akiket a teherautóra raktak, valószínűleg nem mosolyogtak.

A különcségről

Hozzászoktam ahhoz, hogy soha nem az vagyok, ami éppen vagyok. Amikor a divatbemutatók rendezése után ruhákat kezdtem tervezni, azt mondták, nem is vagyok ruhatervező. Holott erről diplomám is van. Amikor festeni kezdtem, azt mondták, de hát nem is vagyok festő, hanem ruhatervező. Amióta írok, azt mondják, hát ilyen lektűröket mindenki tud írni. A kérdésem az, hogy ha igen, akkor miért nem teszik? Mondjuk több a rossz ízlésű ember, mint a jó ízlésű, tehát arra minőségi mutatóként hiába hivatkozom, hogy sok példányban fogynak a könyveim. De azért valamennyi tisztelet a munkásságomnak, ha már másnak nem is, úgy vélem, kijárna.