„– Tuudod, amelyikben az az izé színész szerepel, na mondjad már, az a magas csávó… – Neem, abban a másik játszik! – Na jóvan, nézzük meg.” Csak hát akkor melyiket? Annyi jó film van, de ember legyen a talpán, aki nem nyúl néha mellé a streamingen. De vannak mozik, amikkel egyszerűen nem lehet mellényúlni. Ezért gyűjtöttük egy listára minden idők 10 legjobb filmjét, amit látnod kell. Nem szakmailag, hanem emberileg: a legtöbb néző véleménye szerint ezeket a filmeket mindenképp érdemes megnézni. Akár többször is.
Mire vagy kíváncsi?

Minden pont számít: hogyan állt össze a legjobb filmek listája?
A minden idők 10 legjobb filmjét rangsoroló listánk összeállításához két forrást felhasználva dolgoztunk. Az egyik az IMDb, hiszen ez világ legnagyobb filmes adatbázisa, ahol egy-egy komolyabb filmre több százezer, az ismertebbekre két–hárommillió értékelés érkezik. Az IMDb toplistáját ezért, a több milliónyi vélemény miatt vettük számításba. A Magyar Filmadatbázis (Mafab) más tészta, ott egy-egy filmnek több száz, esetleg pár ezer értékelése van. Azok viszont mind magyar nézőktől valók, akik ugyanabban a társadalomban nőttek fel és élnek, mint mi magunk. Ezért aztán jóval kisebb mintát is ugyanolyan súllyal vettük figyelembe. Így alakult ki a lista minden idők 10 legjobb filmjéről, amit látnod kell. Mármint a listát, no meg aztán a filmeket is.
Az IMDb-n a felhasználók tízpontos (tízcsillagos) rendszerben értékelhetik a filmeket. A Mafabon pedig százalékos értékelést adhatnak. Minden idők 10 legjobb filmjének kiválasztásához egy tető alá hoztuk a kettőt, mégpedig azon az igen egyszerű módon, hogy az IMDb-s értékeléseket (például 9,3) felszoroztuk tízzel. Ennek megfelelően az eredményeket egy 200-as skálán számítottuk.
Érdekesség, hogy a legjobb filmek kalkuláció során egyértelműen megmutatkozott: bár a nemzetközi véleményezők és a magyar felhasználók sorrendje sokban hasonlít, az IMDb-n jellemzően gyengébb osztályzatot kapnak filmek. Ami itthon 95 pont, az ott van, hogy csak 90. Ami itthon 94, az globálisan 88. Satöbbi. Nem kevésbé érdekes, hogy maguk a magyar felhasználók is kritikusabbak, ha az IMDb-n kell pontozni, mintha a Mafabon. Hiszen nyilvánvaló, hogy a 2021-es Toldi animációs minisorozatot (nem összekeveredő a 2022-es mozifilmmel) magyarok értékelték itt is, ott is, és mégis: a hazai filmes oldalon 94 pontjával minden idők legjobb 10 filmje közül az ötödik, míg az IMDb-n mindössze 8,1 csillagon áll.
Előbb az IMDb 250-es rangsorát a 20. helyig, majd a Mafab toplistáját a 40. helyük jegyzeteltük ki. Ezen a ponton az utóbbi toplista vizsgálatával felhagytunk. A sok 91%-os filmet követően utána már gyengébb értékelések jönnek, az élbolyhoz képest nem nagyon behozható hátrányt okozva. Mint az említettekből (miszerint a mafabos pontoknál az IMDb-s értékelések rendszerint gyengébbek) következik: amelyik film a hazai listán tíz pontot veszít és az IMDb-n nem volt az 1–20. helyek valamelyikén (azaz onnan már csak 87 pontnál kevesebbje lehet), annak nincs esélye arra, hogy 10 legjobb film közé kerüljön.
A mafabos pontjegyzetelés lezárása után még visszanéztünk az IMDb-re, hogy van-e esetleg ott olyan az ottani első 40 filmben, amely a mafabos listáról még nem került be a táblázatunkba. A pontszámokat látva itt a 32. hely után már nem sok értelme volt továbbnézelődni. Ugyanis az ily módon összeálló 50 soros táblázatunkban eddigre már biztosan szerepelt minden olyan mozi, ami esélyes arra, hogy bekerüljön a 10 legjobb film közé. De még a legjobb 20 közé sem – ez nyilvánvalóvá vált, ahogy összesítve láttuk a pontszámokat.
Minden idők 10 legjobb filmje, amit látnod kell
1. A keresztapa (1972) – 187 pont
A legismertebb és legnagyobb szabású gengszterfilm azokat az embereket és azt a gépezetet mutatja be, ami az olasz maffiában gyökerezve a világ leghatalmasabb és legrettegettebb hatalmává vált az Egyesült Államokban. Figyelemmel követhetjük a kegyetlen, gyilkos módszereket, amivel a Corleone család feje dolgozik. Tanúi lehetünk a hihetetlen családi összetartásnak, az érdekek és a félelem összetartó erejének, ami ezt a világot jellemzi. Emberek sorsa, élet és halál kérdése dől el Don Vito Corleone dolgozószobájában. Sokan védelemért fordulnak hozzá. Mások hadüzenettel érkeznek: például a rivális maffia, a Tattaglia család a végső leszámolásra készül…
A 10 legjobb film között is a legjobbnak tartott mozi nagyon sok szempontból remekmű. Ott van Mario Puzo regénye, melyre alapozva ő és Francis Ford Coppola írtak forgatókönyvet. Coppola rendezése is zseniális, ahogy a főszereplők (Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall és James Caan), valamint több mellékszereplő alakítása is kiváló. A finoman megformált cselekmény és rendezés, illetve a színészi játék mellett érdemes kiemelni Gordon Willis operatőr munkáját: a színek, fények, kamerabeállítások egyvelege, melléjük pedig Nino Rota zenéje egyedi, különleges atmoszférát teremt.
A mozival kapcsolatban gyakran kiemelik, hogy nem a klasszikus jók kontra rosszak sztereotípiára épít. Nincsenek benne csak jó vagy csak rossz szereplők, a Tattagliák valójában pont ugyanazokat a módszereket használják, mint a főszereplő Corleone család tagjai. Utóbbiak csak azért tűnnek jobbnak, mert nézőként az ő életük apró rezdüléseit követjük nyomon, belelátva a világukba és abba, hogy a maffiózó is ember.
A keresztapa nem véletlenül szerepel a 10 legjobb film listájának élén. Egyszerűen nem szabad kihagyni.
2. A remény rabjai (1994) – 186 pont
1946-ban egy Andy Dufresne nevű bankárt – noha makacsul hangoztatja ártatlanságát – kettős gyilkosság elkövetése miatt életfogytiglani börtönbüntetésre ítélnek. Dufresne egy Maine állambeli büntetés-végrehajtó intézetbe kerül és hamar meg kell ismerkedjen a börtönélet kegyetlen mindennapjaival, a szadista börtönszemélyzettel, a szinte elállatiasodott rabokkal. Azonban Andy nem törik meg. A bankéletben szerzett tapasztalatai segítségével elnyeri az őrök kegyét és azzal, hogy elvállalja egyik rabtársa illegális akcióiból származó bevételeinek könyvelését, kivívja „társai” elismerését is. Cserébe viszont lehetőséget kap a börtön könyvtár fejlesztésére, ezzel némi emberi méltóságot csempészve a keserű körülmények között élő rabok mindennapjaiba.
A 10 legjobb film listáján második helyre került alkotás Stephen King kisregénye alapján készült. (Átkattintva megtalálod Stephen King legjobb könyveit a magyar olvasók véleménye alapján.) A főbb szerepekben Tim Robbins és Morgan Freeman látható. Érdekesség, hogy a filmet a magyar származású Frank Darabont rendezte. A mozit hét Oscar-díjra is jelölték, ám rosszkor volt jó: a szintén 1994-es Forrest Gump tarolt az 1995-ös díjkiosztón.
3. A keresztapa II. (1974) – 185 pont
Vito Corleone halála után Michael lép apja örökébe. A fiú szerteágazó kapcsolatrendszerének felhasználásával új profilt alakít ki a családja vezette maffiának. Hamarosan újabb összeütközések és árulások veszik kezdetüket, s Michael nem habozik a legveszedelmesebb fegyverekhez nyúlni, hogy hatalmát, befolyását és pénzét megtartsa, s védelmet biztosítson családjának. Közben az is kiderül, hogy néhai apja hogyan is alapozta meg a Corleone család hírnevét.
A keresztapa-trilógia 10 legjobb film közé került második részét 11 kategóriában jelölték Oscar-díjra. Ezek közül hatot meg is nyert: az 1975-ös díjkiosztón többek között a legjobb film, a legjobb rendező (Francis Ford Coppola), a legjobb férfi mellékszereplő (Robert De Niro) és a legjobb filmzene (Nino Rota, Carmine Coppola) kategóriákban is elismerték.
4. Tizenkét dühös ember (1957) – 184 pont
A tizenkét esküdtnek látszólag sima gyilkossági ügyben kell ítéletet hoznia. A 10 legjobb film közé sorolt alkotásban a vádlott bűnösségét annyi tökéletesen egybevágó tény bizonyítja, hogy az egyik esküdtben felmerül a gyanú: a dolog túlságosan is egyszerű, és nem ártana alaposabban megbeszélni a tárgyalóteremben hallottakat. Kezdetben tizenegyen vannak egy ellen, ám a helyzet fokozatosan változni kezd, és percek múlva már nem is egy gyilkossági ügyről szól ez a feszült és izgalmas, eredetileg tévéjátéknak szánt darab, hanem a bennünk lévő előítéletekről, félelmekről, szerepeinkről, vagy éppen rejtegetni kívánt gyöngeségeinkről, egyszóval az Emberről.
A Tizenkét dühös ember Henry Fonda egyik legismertebb filmje, melynek nemcsak egy főszereplője, hanem egyben producere is volt. A mozivászon ötlete azután merült fel, hogy a történet 1954-ben, az amerikai CBS tévécsatornán bemutatott tévéfilmként hatalmas sikert aratott.
Bár az 1957-es filmadaptációt rengeteg rangsorban jegyzik a világ 10 legjobb filmje között, abban az évben a tizenkét ember (és társaik) egyike sem kapott Oscar-díjat. A legjobb film mellett a legjobb rendező (Sidney Lumet) és a legjobb adaptált forgatókönyv (Reginald Rose) kategóriákban is jelölték, ám az ugyanabban az évben bemutatott Híd a Kwai folyón című alkotás végül mindhárom kategóriában felülkerekedett, és négy másik Oscar-díjat is nyert.

5. Schindler listája (1993) – 182 pont
Egyetlen ember is képes lehet arra, hogy a körülmények ellenére megváltoztassa a dolgok menetét. A mondás igazát mi sem bizonyítja jobban, mint Oskar Schindler története. Steven Spielberg nem sokkal a megjelenése után elolvasta az ausztrál Thomas Keneally regényét, mégis tíz évnek kellett eltelnie, hogy elég érettnek tartsa magát a Schindler listája filmre vitelére. A film főhőse, Oskar Schindler született üzletember és szerencsejátékos. Némi korrupció árán rábeszéli a német hatóságokat, hogy a termelés szempontjából nélkülözhetetlen munkásokkal együtt a gyárat áttelepíthesse a cseh-lengyel határra, Brnenecbe (Brünnlitz). Ekkor készül el az az 1100 nevet tartalmazó lista, amelynek szereplői kalandos úton, de megmenekülnek a krematóriumokból.
A filmadaptációt tizenkét Oscarra jelölték, végül hét kategóriában ítélték oda a díjat. Abban az évben nemhogy a 10 legjobb film közé sorolták, hanem a legjobb film lett, melynek rendezője (Steven Spielberg) és operatőre (Janusz Kamiński) is Oscar-díjat kapott. Steven Zaillian a legjobb adaptált forgatókönyvért, Ewa Braun és Allan Starski a legjobb látványtervezésért, Michael Kahn a legjobb vágásért vehette át az elismerést, John Williams pedig a legjobb eredeti filmzene kategóriában.
6. A Jó, a Rossz és a Csúf (1966) – 182 pont
A polgárháború idején sajátos módját választja a pénzkeresetnek a mexikói Tuco és társa, Joe, akit Szőkének neveznek. A Tuco fejére kitűzött vérdíjak begyűjtéséből élnek. Szőke leszállítja a banditát a seriffnek, majd megmenti az akasztófától. Azután jöhet a következő város. Az üzlet virágzik, ám a két fickó összemarakodik az osztozkodásnál. A sivatagban egy kirabolt pénzszállító kocsira bukkannak, ám amikor Tuco le akar számolni társával, kiderül, hogy a haldokló tiszt elmondta Szőkének, hol rejtették el az aranyat. Tuco így kénytelen megint társulni Szőkével, ám az arany utáni hajszába a brutális Angyalszem is bekapcsolódik.
Minden idők 10 legjobb filmje közül a hatodik egy igazi „spagettiwestern”, a műfaj egyik legismertebb és legbefolyásosabb filmje. A Clint Eastwood jellegzetes arcvonásaival társított mozi híres az ikonikus zenei témájáról, amit Ennio Morricone komponált, és a rendező Sergio Leone által megálmodott atmoszférikus képi megvalósításáról. A film egyes jelenetei örökre beíródtak az egyetemes filmkultúrába.
7. A sötét lovag (2008) – 181 pont
Batman (Christian Bale), Gordon felügyelő (Gary Oldman) és a megvesztegethetetlen ügyész, Harvey Dent (Aaron Eckhart) bűnözők ellen indított hadjárata igen hatásosnak tűnik. Tervüket már-már siker koronázza, ám ekkor megjelenik Joker (Heath Ledger), aki a bűnözők legbűnözőbbike: veszélyesebb, okosabb és így aztán rettegettebb is a többieknél. A városban újra a félelem az úr, kitör a káosz, és mindenkit megfertőz a romlottság. Ennek bemutatása a nézőknek annyira tetszik, hogy a mozi bekerült minden idők 10 legjobb filmje közé. Azok között pedig a legfrissebb alkotás.
A A DC Comics képregénykiadó által megteremtett Batman-univerzumban játszódó film a Batman: Kezdődik! (2005) folytatása. A nyolc kategóriában is Oscarra-jelölt alkotás, végül kettőben nyert. Richard King a legjobb hangvágásért vehette át a díjat. Heath Ledgert a legjobb mellékszereplőként ismerték el, de az Oscar-díjat már nem vehette át. 2008. január 22-én holtan találták lakásán. Halálát hirtelen drogtúladagolás okozta. A toxikológiai vizsgálat eredménye szerint a szervezetében nagy mennyiségben találták meg különböző gyógyszerek és kábítószerek – többek között altatók, fájdalomcsillapítók és szorongásoldók – kombinációját. A vizsgálatok azt mutatták, hogy az áldozat véletlenül túladagolta ezeket a szerek egy kombinációját, ami végül halálához vezetett. Munkásságát és emlékét a világ 10 legjobb filmjének egyike is őrzi.
8. A Gyűrűk Ura: A király visszatér (2003) – 181 pont
Gandalf (Ian McKellen) Pippinnel (Billy Boyd) Gondorba vágtat, hogy Denethort (John Noble) felkészítse Szauron túlerejével szemben. Théoden király (Bernard Hill) összevonja seregeit Gondor segélyhívására. Aragorn (Viggo Mortensen) végül vállalja sorsát, és hű társaival harcba szólítja a hegyek közt élő holtakat. Középfölde sorsa azonban egészen máshol fog eldőlni. Frodó (Elijah Wood) és Samu (Sean Astin) a Hatalom gyűrűjével Mordor sötét útvesztőit járja. De minél közelebb kerülnek a Végzet hegyéhez, Frodót annál jobban húzza a Gyűrű szörnyű súlya. A világ sorsa egy apró hobbit kezében van. És finoman szólva is kétséges, hogy Frodó ellen tud-e állni a legnagyobbakat is legyőző kísértésnek.
A Középfölde világát megálmodó J. R. R. Tolkien írói fantáziája és Peter Jackson rendezői képességei a 10 legjobb film közé repítették az alkotást. No meg minden idők legtöbb Oscar-díjjal elismert filmjei közé is: A király visszatér 11 kategóriában kapott jelölést, és mindben el is nyerte az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia tetszését. Így a Ben-Hurhoz (1959) és a Titanichoz (1997) hasonlóan a világ legtöbb Oscarral jutalmazott filmje lett.
A legjobb film mellett például a legjobb rendező (Peter Jackson), a legjobb látványtervezés (Dan Hennah, Grant Major, Alan Lee), a legjobb filmzene (Howard Shore) és a legjobb smink és maszk (Peter King, Richard Taylor) kategóriákban is ezt ítélte legjobbnak a zsűri. Aki látta a filmet, az egyikkel sem tud vitatkozni – aki pedig még nem látta, nos, az jobban teszi, ha mihamarabb megnézi. És ha belemerül, kedvet kaphat a könyvek elolvasásához is: érdemes, mert a filmekbe nem fért bele minden.
9. Ponyvaregény (1994) – 181 pont
A 10 legjobb film a világon? Quantin Tarantino világa le nem maradhat a listáról! Adott két idősödő, szabad szájú, tökös, szimpatikus gengszter, Vincent (John Travolta) és Jules (Samuel L. Jackson), akik igyekeznek főnöküknek visszaszerezni egy aktatáskát. Ehhez persze meg kell ölniük pár embert, de ez az egyszerű bérgyilkosokkal gyakran megesik. Jules a rá célzott golyókat csodával határos módon elkerüli, s ezt jelnek tekintvén úgy dönt, felhagy eddigi életével. Társának viszont el kell vinnie szórakozni a gengszterfőnök feleségét (Uma Thurman)…
Van továbbá egy boxoló, Butch (Bruce Willis), aki a hírhedt maffiafőnök, Marselleus Wallace (Ving Rhames) átvágását tervezi. Hogy-hogy nem, odáig fajul a történet, hogy végül már inkább a megmentésére készül, mint a lelövésére… Nem utolsósorban pedig van egy piti rablópárosunk is (Tim Roth és Amanda Plummer), akik éppen egy étterem kirablására készülnek. Ám ott reggelizik Vincent és Jules…
A legjobb 10 film közé kérdés nélkül besorolt Ponyvaregényt az amerikai Filmakadémia ítészei a legjobb eredeti forgatókönyvért díjazták (Quentin Tarantino és Roger Avary), de jelölést további hat másik kategóriában is kapott.
10. Forrest Gump (1994) – 181 pont
Forrest Gump intelligenciája nem szárnyal az egekig, de rendkívül becsületes és jólelkű fiú. Különös véletlenek azonban hozzásegítik, hogy az 1950-es évektől 1970-ig Amerika minden jelentős eseményén részt vegyen, és minden jelentős személyiségével találkozzon. Köztük Elvis Presley mellett például Kennedy, Johnson és Nixon elnökökkel. Forrest elvégzi a főiskolát, harcol Vietnamban, élsportoló lesz, az egyetlen probléma csak az, hogy túl buta ahhoz, hogy megértse a fontos események jelentőségét. A minden idők 10 legjobb filmje közé besorolt Forrest Gump egy megindító romantikus mese egy ártatlan amerikairól, aki pont abban a korban élt, amikor Amerika elveszítette ártatlanságát.
Az amerikai filmdráma-vígjáték egyik mondata évtizedekre bekerült a popkultúrába: a „Fuss, Forrest, fuss!” azok körében is használatos, akik magát a filmet egyébként nem is látták.
A Forrest Gump az egyébként sem gyenge 1994-es év egyik legjobban sikerült alkotásaként került a 10 legjobb film listájára. Egy tucat plusz egy kategóriában jelölték Oscar-díjra, és a tizenhárom jelölésből hatban el is vitte a pálmát. Abban az évben a legjobb színész Tom Hanks lett, a legjobb rendezőnek Robert Zemeckist kiáltották ki. A legjobb vágásért Arthur Schmidt kapott Oscart. A legjobbnak ítélt vizuális effektusokért az azokon dolgozó Ken Ralston, George Murphy, Stephen Rosenbaum, Allen Hall zsebelhette be a díjat. A legjobb adaptált forgatókönyv bejelentésekor Eric Roth kapott tapsot. No és természetesen a 10 legjobb film közé sorolt Forrest Gump kapta meg abban az évben a legjobb filmnek járó Oscar-díjat is.
Ha a 10 legjobb film után még néznél valamit, ami sokak szerint jó, akkor vess egy pillantást mindig friss listánkra: Ez éppen most a top 10 Netflix film és top 10 Netflix sorozat Magyarországon.