Nőtt a mobilvásárlási kedv: jóval több új készülék fogyott 2024-ben, mint egy évvel korábban. A mobilgyártók sorrendje egyértelműen megmutatja, hogy a keresletet a legjobb olcsó okostelefonok hajtják: a top 10 telefonmárka között több olyan is szerepel, amelyik kifejezetten a megfizethető mobilok terepén ér el sikereket.
A Canalys piackutató adatai szerint 2024-ben összesen 1,22 milliárd darab új okostelefont adtak el világszerte. Ez éves szinten 7 százalékos növekedést jelent, ami jól hangzik annak fényében, hogy a korábbi években 4 és 12 százalékos csökkenést mértek. Az elemzők a mobilgyártók sorrendjét is közölték.
Tartalom

Mobilgyártók sorrendje: a top 10 telefonmárka
Az alábbi táblázatban mutatjuk az okostelefon-gyártók sorrendjét 2024-ben.
A Xiaomi számai a Redmi és a POCO márkák adatait is tartalmazzák, az Oppo sora pedig a OnePlus eladásait is magában foglalja. A Lenovo alá tartozik a Motorola is. A Transsion palettájába tartoznak az Infinix, Itel és Tecno márkák.
Gyártó | Piaci részesedés | Éves +/- |
---|---|---|
1. Apple | 18% | -1% |
2. Samsung | 18% | -1% |
3. Xiaomi | 14% | +15% |
4. Transsion | 9% | +15% |
5. Oppo | 8% | +3% |
6. Vivo | 8% | +14% |
7. Honor | 5% | +13% |
8. Lenovo | 5% | +23% |
9. Huawei | 4% | +36% |
10. Realme | 4% | +9% |
A top 10 telefonmárka készülékeit gyártó vállalatokon túl az összes többi cég együttes részesedése elenyésző, 6 százalék.
A piac növekedésének egyik hajtóereje a mesterséges intelligencia lehet. Úgy tűnik, a felhasználók számottevő része ráharapott az új csúcskészülékekben debütáló mesterséges intelligenciás képességekre (Galaxy AI, Apple Intelligence). De, mint azt sok elemző hangsúlyozza, a piacvezető Samsung eladásainak zömét ezúttal is a belépő szintű és középkategóriás készülékek, azaz a legjobb olcsó mobilok adták.
Nem úgy az Apple-nél, ahol továbbra is igaz: csak olcsóbb iPhone létezik, olcsó nem igazán. Az amerikai gyártó kimagasló teljesítménye – a mobilgyártók sorrendjében megszerzett első helye – mögött prémium készülékeinek sikere áll.
[Ha jó fotós mobilt szeretnél: átkattintva megtalálod a legjobb kamerás mobilok friss listáját.]
Hol vesz okostelefont a magyar?
A hazai mobileladások zöme a mobilszolgáltatóknál történik. A Telekom mellett a Yettel és a One (korábbi nevén: Vodafone) üzleteiben kel el az új okostelefonok legtöbbje. A szolgáltatók különböző akciókat és kedvezményeket kínálnak, amelyek lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy kedvezményes áron jussanak hozzá új telefonokhoz, különböző előfizetési csomagokkal. Az ilyen típusú vásárlás során gyakran havi részletfizetéses lehetőségek is elérhetők, amelyek lehetővé teszik a telefonok könnyebb finanszírozását. A MediaMarkt 2024 nyarán végzett, reprezentatív kutatása szerint a lakosság fele (51%) vásárol így, közvetlenül a szolgáltatójánál telefont.
Ezt követik népszerűségben a műszaki áruházak (17%) és a kifejezetten webshopként működő üzletek (16%). A 16–29 éves fiatal felnőttek körében már igen divatos, hogy műszaki áruházban vásárolnak, 33%-uk mondta azt, hogy ilyen helyet választanak a vételre.
[Hosszú üzemidő: hogyan töltsem a telefonomat, hogy sokáig bírja az akkumulátor?]
A kutatás szerint a magyar felhasználók 84%-a, amikor új mobilt vesz, akkor rögtön tokról is gondoskodik. A megkérdezettek 71%-a mondta azt, hogy vett védőfóliát a telefonjához. Érdekesség, hogy a legfiatalabb, 16–19 éves korosztály jár a legszívesebben új kiegészítőket vásárolni, míg az idősebbek az online áruházak kínálatát figyelik. Készülékbiztosítást a magyar vásárlók 65%-a nem köt, a válaszadók 44%-a még csak nem is gondolt erre a lehetőségre. A rendszeresen biztosítást kötők aránya alig 9%.
A MediaMarkt vizsgálata rámutat: a magyarok 60%-a akkor vásárol új mobiltelefont, ha a régi meghibásodik, vagy összetörik, ám viszonylag sokan (12%) a hűségidő lejárta után néznek új készülék után. Mindössze 9% mondta azt, hogy azért vesz újat, mert „megunta” az előzőt, a válaszadók 4%-a pedig azért vált, mert mindig a legmodernebb technológiát szeretné a zsebében tudni.
Érdekesség, hogy az alacsonyabb végzettségűek ragaszkodnak jobban ahhoz, hogy 1-2 évente új telefont vegyenek, akkor is, ha a korábbinak kutya baja. A nyolc általánost végzettek 27%-a, a szakmunkás végzettségűek 25%-a tesz így, míg a diplomásoknak csak a 11%-a.
